Pijn, we willen niet met, maar we kunnen niet zonder…

 

 

Leiderschap in organisaties gaat altijd gepaard met pijn. Pijnlijke besluiten, pijn bij verandering (bijvoorbeeld bij team- of organisatieontwikkeling) of de pijn van het vallen en opstaan bij innovatie; dat is iets van alle tijden. Maar anders dan voorheen is die pijn tegenwoordig veel zichtbaarder: veranderingen komen steeds vaker in nauwe samenwerking met medewerkers, klanten en andere stakeholders tot stand – en managers zien van dichtbij welke offers hun doelen en ambities vragen. Daarnaast is de algehele pijntolerantie afgenomen, waardoor er sterker op pijn gereageerd wordt. Hebben klanten een negatieve ervaring? Dan plaatsen ze een review op social media of stappen ze over naar de concurrent. Zijn medewerkers het niet eens met een beslissing? Dan schieten ze in de weerstand.

Veel leiders vinden het lastig om hiermee te dealen, om die pijn te zien én er effectief mee om te gaan. Ze zetten daarom – vaak onbewust, geleid door hun primaire impulsen – pijnmijdende strategieën in, zoals pleisters plakken, op het positieve focussen, of door weg te kijken. Maar wat nou als we kunnen “pijnleren”? Als je bereid bent om pijn te doorleven, betekent dit een verbetering van zowel je werk- als leefkwaliteit. Je kunt dan namelijk transities, veranderingen en complexe vraagstukken succesvol maken. Je kunt de uitdagingen die nu voor ons liggen aangaan en maken dat we als mensheid kunnen voortbestaan.

 

Op 9 april 2020 geven wij een workshop Pijnleren voor managers en medewerkers van 14.30 uur tot 17.30 uur in de Social Impact Factory in Utrecht. Pijn is vaak de olifant in de kamer, waar niemand over praat, maar die heel veel in de weg staat. Pijn zelf of de angst voor pijn zorgt voor stagnatie, frustratie en weerstand. Wij willen op dit event deze olifant benoemen, de pijn aansnijden, de vinger op de zere plek leggen. Met elkaar, aan de hand van jullie eigen casuïstiek. We gaan onderzoeken waar je in jouw organisatie niet om de pijn heen kan. Waar pijn is, gaat komen of waar je wellicht zelf pijn moet gaan doen. Waarbij theorie over hoe pijn werkt als inspiratie dient om handelingsperspectief te ontwikkelen. Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Hoe praat je over pijn, zonder dat het een huilsessie wordt? Welke taal heb je daarvoor nodig en wat vraagt dit van jou?
  • Wat doe je met de pijn als hij eenmaal op tafel ligt? Hoe zorg je dat pijn van stagnatie verandert in de motor tot verandering?
  • Hoe ga je om met het pijn doen, als jij de persoon bent die de pijn voelbaar maakt (boodschapper of dader)?
  • En hoe geef je pijn dezelfde status als geluk, tegen de tijdsgeest in waarin pijn wordt gezien als hindernis naar geluk?

Kom naar onze workshop op 9 april en zoek met ons mee naar de parels die te halen zijn uit de pijn!

Wij denken dat pijnmanagement nodig is, pijn is namelijk onvermijdelijk in organisaties en een noodzakelijke vaardigheid in onze huidige veranderende wereld.

Organisatieadviseur en pijnexpert Mathilde Maas Kuper zal deze middag samen met ons begeleiden en met humor en scherpe voorbeelden uit haar werkpraktijk pijn een prettig onderwerp maken om over te praten. Waarbij ze de kwetsbaarheid niet schuwt en ook haar persoonlijke verhaal gebruikt als illustratie. Deze middag levert je in ieder geval genoeg stof voor gesprek op in je eigen organisatie. En … je gaat naar huis met een hele nieuwe kijk op pijn.

Wil je eerst iets meer over dit thema lezen, dan kun je het gratis thema Pijnleren hier downloaden in onze Academy.

Inschrijven

dit veld niet invullen s.v.p.